پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

هادی خورشاهیان گفت: . در زمان های گذشته ابزارها در دست نبود و بیشتر زمان کودکان به خواندن کتاب صرف می شد به همین دلیل فکر می کنند بچه ها در سال های گذشته بیشتر کتاب می خواندند.

مینا قنبری: زمانی که صحبت از کتاب های کودک می شود چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ قطعا شماهم مثل من یاد کتاب های دوران کودکی خود می افتید؛ کتابهایی را که با شور و عشق فراوان از کتابفروشی محله تهیه و ساعت ها برای خواندن آن وقت می گذاشتیم و در نهایت آن را به دوستان خود امانت می دادیم تا آن ها هم از داستان خوب کتاب بهره ببرند. بسیاری از والدین فکر می کنند فراوانی و به روز شدن تلفن های همراه ,گسترش شبکه های اجتماعی و ... سبب دوری کودکان از دنیای کتاب ها می شود و حتی با شیوع بیماری کرونا وبرگزاری کلاس های درسی در تلفن های همراه این موضوع را تشدید کرده است. اما باید این نکته را یادآور شد که ابتدا این والدین هستند که زمینه را برای دوستی کودکان با کتاب فراهم می کنند و شرایطی محیا می کنند،که کودک تمایل بیشتری برای مطالعه و صرف وقت برای کتابخوانی داشته باشد .حال در دوره ای هستیم که نویسندگان بسیاری در زمینه کُتُب کودک ،تلاش  و محتوای مناسب را تولید می کنند و البته دسترسی به کتاب ها نیز بسیار راحت تر از گذشته است.

فیلمسازان به سمت سینمای کودک و نوجوان نمی‌آیند | حدود بیست کتاب در زمینه کودک،   نوجوان و بزرگسال داشتم، اما هنوز کتابی منتشر نشده است!

در همین راستا با هادی خورشاهیان نویسنده با سابقه در حوزه کودک و نوجوان به گفت و گو پرداخته ایم. هادی خورشاهیان دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران است و گواهینامه هنری درجه دو در رشته شعر، معادل فوق لیسانس به او اعطاء شده است. از سال ۱۳۷۰ آثارش در مطبوعات به چاپ رسیده است و تاکنون حدود بیش از هشتاد جلد کتاب در حوزه‌های ادبیات کودک و نوجوان، شعر، ادبیات داستانی، ترجمه، نقد ادبی، نمایشنامه و فیلمنامه از او منتشر شده است.

هادی خورشاهیان خالق آثاری چون «باران در بهشت» , « چوب درخت به» و « لطفا آدم بزرگ ها پیاده شوند» درخصوص تالیف کتب مختلف در زمینه کودک گفت: ابتدا درخصوص کتاب در حوزه اشعار کودک سخن می گویم؛از ایام قدیم، اشعار در زمینه کودکان تالیفی بودند و همچنان هم این آثار ادامه دارند و میتوان گفت تعداد شاعران کودک نسبت به گذشته بیشتر شده است،زیرا شاعران در یک سال با چند ناشر قرارداد می بندند و کتاب های جدیدی منتشر می کنند از طرفی  شاعران قدیمی هم در عرصه شعر حضور دارند و افرادی هم که اضافه می شوند تالیف کتاب شعر  در زمینه کودک را بیشتر می کنند. در حوزه داستان نویسی هم همین گونه است به این صورت که داستان نویس های قدیمی از عرصه خارج نمی شوند و نویسنده های جدید هم وارد می شوند , از طرفی  کتاب های کارتونی و دَکه ای هم بسیار در دسترس قرار دارند. در مجموع در حوزه کودک بیشتر کتاب ها تالیفی شده و متناسب با فرهنگ و جامعه اطلاعاتی ما روز به روز بیشتر می شود.

« خورشاهیان » در خصوص ماندگاری کتاب های قدیمی خاطرنشان کرد : یک سری کتاب ها برگرفته از افسانه ها بودند و قبل از اینکه کتاب شوند از مادربزرگ و پدربزرگ ها شنیده بودیم , یک سری کتاب ها مانند کتاب های مرحوم منوچهر احترامی در سالیان گذشته تالیف شده و بسیار مورد استقبال بودند و حال در میان کودکان کمرنگ تر هستند زیرا کودکان به سمت و سوی دیگری رفته اند, از طرفی در آن سال ها تعداد کتاب ها نیز کمتر بوده است . برای نمونه کتاب«قصه های مجید» که قبل از انقلاب در رادیو خوانده و بعد از انقلاب فیلم آن ساخته شد که عموم کودکان و نوجوانان فیلم آن را دیدند و در ذهن هایشان ماندگار شد . من به این قاعده معتقد نیستم که کتاب های قدیمی ماندگار بودند و کتاب های الان نه.

فیلمسازان به سمت سینمای کودک و نوجوان نمی‌آیند | حدود بیست کتاب در زمینه کودک،   نوجوان و بزرگسال داشتم، اما هنوز کتابی منتشر نشده است!

نویسنده کتاب « من یک بادبادکم» با اشاره به نادیده گرفتن سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: در مجموع فیلم سازی در حوزه کودک خیلی متداول نبوده و بیشتر فیلم هایی که برای کودکان ساخته شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است, قبول دارم که به سینمای کودک و نوجوان بها داده نمی شود و فیلم سازان به این سو نمی آیند. در زمان های گذشته ابزارها و اپلیکیشن ها, فیلم ها و بازی ها در دست نبود و بیشتر زمان کودکان به خواندن کتاب صرف می شد به همین دلیل فکر می کنند بچه ها در سال های گذشته بیشتر کتاب می خواندند در حالی که هنوز هم کودکان کتاب می خوانند.

خورشاهیان درخصوص جدیدترین اثر خود گفت:شیوع بیماری کرونا سبب شد تا ناشران فعالیت خود را کمتر کنند, من حدود بیست کتاب در زمینه کودک,  نوجوان و بزرگسال داشتم اما هنوز کتابی منتشر نشده است , امیدوارم با اتمام بیماری کرونا و برگزاری نمایشگاه کتاب انگیزه ناشران برای چاپ کتاب ها بیشتر شود.

فیلمسازان به سمت سینمای کودک و نوجوان نمی‌آیند | حدود بیست کتاب در زمینه کودک،   نوجوان و بزرگسال داشتم، اما هنوز کتابی منتشر نشده است!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار